تازه ها

ماهنامه کاربردی بازاریاب بازارساز با هدف تعالی فرهنگ بازاریابی و فروش در سازمان‌های ایرانی از تیر ماه سال 1393 فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون بدون وقفه چاپ و عرضه شده است.

مخاطبان هدف این نشریه نیروهای عملیاتی فروش یا به عبارتی نیروهای صف فروش هستند. ویزیتورها، فروشندگان، موزعان، سرپرستان فروش و حتی انبارداران و رانندگان طیف وسیع مخاطبان بازاریاب بازارساز را تشکیل می‌دهند.

در این نشریه تلاش ما بر این است که از تئوری‌گویی و کلی‌گویی پرهیز کنیم و مطالبی کاملاً کاربردی را با زبانی ساده در اختیار مخاطب‌مان قرار دهیم تا او بتواند آنچه را می‌آموزد به سرعت در کار خود پیاده‌سازی کند و نتیجه‌اش را ببیند.

 

فایل صوتی میزگرد / گفتگو :
فایل صوتی میزگرد این شماره دردست آماده سازی است.
چکیده مجله :

یادداشت مدیرمسئول

اهمیت شناخت بازار هدف در موفقیت کسب‌وکار
به قلم پرویز درگی، مدیر مسئول مجله بازاریاب بازارساز و مدیرعامل شرکت TMBA
 
سرمقاله
رسالت شخصی با تعریف چشم‌انداز
به قلم مهندس بهرام رزمان

اخبار بازار
هشدار بیمه مرکزی به برخی کارگزاران بیمه: تبلیغات غیرواقعی و درج علایم غیرمجاز را تمام کنید 
قصابی در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي شهروند
پرونده‌ی شکایت کارمندان یک فروشگاه زنجیره‌ای
ضعف بازاریابی سومین تولیدکننده‌ی خرما در جهان
آینده‌پژوهی
فروش در آینده به چه شکلی خواهد بود؟
پیش‌بینی کردن آینده غیرممکن است اما شاخه‌ای از علم وجود دارد که با بررسی کردن روندهای فعلی، سناریوهایی برای اتفاقات آینده ارائه می‌دهد. این شاخه از علم آینده‌پژوهی نام دارد. آینده‌پژوهان، جادوگر و پیشگو نیستند بلکه آنها دانشمندانی هستند که اتفاقات جاری در هر صنعتی را تحلیل می‌کنند و بر اساس نتایج تحلیل‌های‌شان به فعالان آن صنعت می‌گویند که انتظار چه اتفاقاتی را در آینده داشته باشند
 
فروش برتر
چه ایمیلی بفرستیم که منجر به فروش شود؟
شاید شما هم از جمله افرادی باشید که صدها و شاید هزاران ایمیل خوانده‌نشده در صندوق دریافت ایمیل‌های خود دارید و احتمالاً هم قصد ندارید هیچ‌وقت به سراغ آنها بروید. خیلی از ما وقتی با یک ایمیل تبلیغاتی مواجه می‌شویم بدون اینکه حتی آن را باز کنیم، به سرعت روی گزینه‌ی حذف می‌رویم و آن را به سطل زباله می‌فرستیم. به احتمال زیاد تعداد زیادی از ایمیل‌هایی که برای مشتریان می‌فرستیم، به چنین سرنوشتی دچار می‌شوند. اما آیا راهی وجود دارد که بتوانیم از ایمیل‌هایی که می‌فرستیم نتیجه‌ی بهتری بگیریم؟
میزگرد
میزگرد ویژگی‌های یک ویزیتور موفق
شرکت‌کنندگان در میزگرد:
دکتر محمد بلوریان تهرانی: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون
مشاور بازاریابی، فروش، تبلیغات و مدیریت برند
مدرس دوره های DBA و MBA
دکتر فرهاد بدیع: مشاور بازاریابی
منصور نصیرپور: مدیر فروش
هادی بهاری :مدیر فروش شرکت به پخش، مدرس و مشاور بازاریابی و فروش
طاهر محمدنژاد: معاونت اجرایی گلپخش اول )گروه صنعتی گلرنگ(
پرویز درگی: مدیر عامل شرکت TMBA و مدیر مسئول ماهنامه‌ی بازاریاب بازارساز
ایده‌های فروش
چهار راه برای اینکه متخصص جلوه کنید درحالی که تازه شروع به فروشندگی کرده‌‌اید
وقتی کار خود به عنوان ویزیتور را تازه آغاز کرده‌اید، دوست دارید که شایسته و باوقار به نظر برسید تا بتوانید مشتریان زیادی را جذب کنید. طبیعی است که هیچ کدام از مشتریان نمی‌خواهد موش آزمایشگاهی شما باشد و به همین دلیل بسیاری از مشتریان برخورد خوبی با فروشنده‌های جوان ندارند. مسلماً بعد از مدتی که دانش و تجربه‌ی بیشتری به دست آورید اوضاع تغییر خواهد کرد اما چگونه می‌توانید صادقانه تخصص خود را به عنوان فروشنده‌ای جوان و پرانرژی در روزهای اولیه نشان دهید؟
 
نکته به نکته
40
نکته کلیدی و کاربردی برای کارشناسان بازاریابی و فروش
 
مشتری‌مداری
با مشتریان ناراضی و عصبانی چطور برخورد کنیم؟
مشتریان به دلایل مختلفی شاکی و عصبانی می‌شوند و به انتقاد کردن از فروشنده و بخش فروش می‌پردازند. نحوه‌ی ارتباط برقرار کردن فروشنده با مشتری شاکی بسیار مهم است زیرا فروشنده با نوع برخورد خود هم می‌تواند کاری کند که مشتری شاکی به یک مشتری راضی و خشنود تبدیل شود و هم می‌تواند کاری کند که مشتری شاکی برای همیشه ارتباط خود را با آن فروشنده و شرکت قطع کند.

ویزیتور ماه
مصاحبه با حسن جعفری آذر، ویزیتور شرکت کارن پلاستیک
فروش حرفه‌ای
جلسات فروش را چگونه برگزار کنیم؟
برای اینکه نتیجه‌ی خوبی از جلسات با نیروهای فروش بگیرید، توصیه‌ی ما به شما این است که در این‌گونه جلسات مشارکت فعالی داشته باشید. در اینجا یک برنامه‌ی گام‌به‌گام به شما ارائه می‌دهیم تا جلسات فعال‌تر و سازنده‌تری در واحد فروش داشته باشید
فروش بیمه
3
چک‌لیست برای سنجش برداشت اول مشتری از نمایندگی بیمه
همان‌طور که فروش بیمه سخت‌تر از فروش سایر خدمات و محصولات است، متقاعد کردن مشتری برای وارد شدن به یک نمایندگی بیمه نیز نیاز به هنرمندی خاصی دارد. مطمئناً افراد به همان راحتی که وارد یک رستوران، سوپرمارکت یا فروشگاه لباس می‌شوند، وارد یک نمایندگی بیمه نمی‌شوند. بنابراین لازم است تا با رعایت نکاتی آنها را متقاعد کرد که به نمایندگی مراجعه کنند. خیلی از نکات، موضوعات ساده‌ای هستند که همه‌ی ما آنها را می‌دانیم ولی به دلایل مختلف در انجام دادن آنها کوتاهی می‌کنیم.
فروش مؤثر
غلبه بر غم از دست دادن یک فروش
نمی‌خواهیم خودمان را گول بزنیم. شکست خوردن سخت است. ولی همان‌قدر که شکست خوردن سخت است، اجتناب‌ناپذیر هم هست. مشهورترین ورزشکاران جهان، معروف‌ترین مدیران کسب‌وکار و موفق‌ترین فروشندگان شکست را تجربه کرده‌اند و با تلخی آن کنار آمده‌اند. محمدعلی کلی، اسطوره‌ی مشت‌زنی جهان می‌گوید: «هیچ‌وقت به شکست فکر نکرده بودم ولی حالا که شکست خورده‌ام، باید با آن کنار بیایم. این تعهد من نسبت به افرادی است که به من اعتقاد دارند. ما همه مجبور هستیم در زندگی‌مان شکست را بپذیریم
 
حکایت
دو حکایت خواندنی و نکات آنها برای فروشندگان

اتحادیه‌ها و صنوف
گفتگوی اختصاصی با رئیس و عضو هیئت مدیره‌ی اتحادیه‌ی رستوران‌داران و سلف‌سرویسهای تهران
 
فروشگاه
نکاتی کوچک در طراحی داخلی فروشگاه، کلید جذب مشتری
جلب توجه خریداران تأثیر زیادی بر نوع خرید و کالای انتخابی آنها دارد. یافته‌های صاحب‌نظران بازاریابی نشان می‌دهد که نحوه‌ی نمایش کالا و چیدمان محیط داخلی فروشگاه، حتی بیشتر از کاهش قیمت و افزایش تبلیغات، روی فروش تأثیر می‌گذارد.
طراحی محیط داخلی فروشگاه، نحوه‌ی نمایش و محل کالا در فروشگاه تأثیر قابل‌توجهی بر رفتار خریدار دارد. طراحی مناسب افراد را به داخل فروشگاه جذب می‌کند و باعث ترغیب خریدار برای صرف وقت بیشتر در فروشگاه می‌شود که احتمال خرید را افزایش می‌دهد. همچنین طراحی مناسب و فضای فروشگاه می‌تواند از طریق بالابردن سطح تصویر برند در ذهن مشتری، تأثیر بلندمدتی بر ساخت وفاداری مشتری به فروشگاه داشته باشد و شانس خرید دوباره‌ی آن خریدار را از فروشگاه افزایش دهد.
 
دانستنی‌ها
دنیای کسب‌وکار مملو از دانستنی‌های جذاب است که علاوه بر جنبه‌ی افزایش اطلاعات، می‌تواند نکته‌های آموزنده‌ی فراوانی برای صاحبان کسب‌وکار، مدیران، بازاریابان و ویزیتورها داشته باشد.
 
مصاحبه
مصاحبه با رحمان قلندر، مدیر فروش شهرستانهای شرکت لینا

ایده‌های بازاریابی
کارت ویزیت، تبلیغی ساده اما تأثیرگذار
یکی از اصلی‌ترین ارکان هر کسب‌و‌کاری داشتن یک کارت ویزیت تأثیرگذار است. کارت ویزیت علاوه بر اینکه یک تبلیغ ساده و معمولی به نظر می‌رسد، تأثیر مهمی روی مخاطبین شما می‌گذارد. انتخاب نوع درست کارت با توجه به نوع فعالیت و مخاطبین شما از نکات مهم در بازاریابی به شمار می‌رود
استفاده از کارت ویزیت نامناسب شأن کاری شما را پایین آورده و تصویر خوبی را از شما در ذهن مخاطب به جای نمی‌گذارد
 
مدیریت فروش
مهارت‌های مدیریت فروش جامع‌گرا
حوزه‌ی فروش آنقدر گسترده و پراسترس است که مدیران فروش معمولاٌ بیشتر زمان خود را صرف اتفاقات جاری در واحد فروش می‌کنند و عملاً زمانی برای پرداختن به سایر مسائل باقی نمی‌ماند. با این وجود لازم است که مدیران برای رسیدن به موفقیت طیف وسیعی از مهارت‌ها را در خود پرورش و توسعه دهند. در این مقاله به تعدادی از این مهارت‌ها اشاره شده است.
 
پرسش و پاسخ
پرویز درگی به سؤالات شما پاسخ می‌دهد
چگونه می‌توات استرس ناشی از کار فروش را مدیریت کرد؟

اصطلاحات بازاریابی، فروش و پخش و توزیع