تازه ها
تازه ها





فروشنده‌ای تکنیکی باشید

امروزه بازار رقابت بسیار داغ شده است و سازمان‌هایی در فروش موفق‌تر هستند که بتوانند در این رقابت پیروز شوند.

دیگر به فروشنده به عنوان فرد باهوش و سمج که مردم را وادار به خرید می‌کند نمی‌توان فکر کرد. امروزه مشتریان از فروشندگان پر­حرف و دروغگو که فقط به فکر منافع شخصی و فروش بیشتر هستند بیزارند. در بازار پر رقابت امروز سازمان‌ها تصمیم به این گرفته‌اند که از فروشندگان حرفه‌ای برای تیم فروش خود استفاده نمایند.

در بازار سنتی به دلیل آنکه رقابت آنچنان وجود نداشت، فروشندگان بیشتر به فرایند دریافت سفارش و تحویل محصول می‌پرداختند و چون عرضه محصولات کم بود اغلب خریداران دانش اندکی نسبت به محصولات داشتند که عموماً محصولات بی‌کیفیت نصیب آنها می‌شد و فروشندگان غالباً افرادی چرب زبان، پرحرف و به فکر منافع شخصی‌شان بودند.

در بازار امروز مشتری از شما خرید نمی‌کند مگر آنکه احساس کند شما به او اهمیت می‌دهید. اینکه مشتری از صحبت با شما احساس امنیت کند بسیار مهم است. پس نحوه صحبت کردن شما و لباس پوشیدن‌تان بسیار بااهمیت است. همچنین ارتباط خود را پس از فروش با مشتری قطع نکنید، زیرا فروش شروع یک ارتباط است. فروشندگی مجبور ساختن مشتری به خرید نیست بلکه فروشنده باید راهنما و مشاور مشتری برای خرید باشد.

 

شناخت بازار هدف:

یکی از مهم‌ترین عوامل در فروش شناخت درست از بازار هدف است. مشتریان محصولات ما چه کسانی هستند؟ چه ویژگی‌هایی دارند؟ چند ساله هستند؟ مصولات ما تا چه اندازه‌ای می‌تواند به آنها کمک کند؟

شناخت درست از بازار هدف و مشتریان بالقوه در فروش بسیار موثر است و در  وقت و هزینه تا حد زیادی صرفه ­جویی می‌کند.

 

ملاقات با مشتریان:

قبل از ملاقات با مشتری حتماً جزئیات را بررسی، جواب سؤالات احتمالی را آماده و روی مباحث تفکر کنید. تفاوت یک فروشنده حرفه‌ای با یک تازه‌کار در این است. فروشندگان حرفه‌ای همیشه خود را قبل از ملاقات با مشتری آماده می‌کنند و نکات کلیدی را با خود تمرین و تکرار می‌کنند. به­هنگام ملاقات با مشتریان سعی کنید از تکنیک‌های فروشندگی استفاده نمایید. سعی کنید 70% سکوت کنید و 30% حرف بزنید. به تمامی سؤالات مشتری پاسخگو باشید و به او اهمیت دهید. از پاسخگویی به سؤالات عصبانی نشوید چون سؤالات مشتری نشان‌دهنده این است که از محصول شما خوشش آمده­ است. بدانید که 80% از محصولات شما را 20% از مشتریان‌تان خریداری می‌کنند. پس اگر مشتری از شما سؤال کرد و از جواب دادن به او امتناع کردید، خود شما هستید که ضرر کرده ­اید.

 

نهایی‌سازی فروش:

قسمت آخر مذاکره فروش، نهایی‌سازی فروش است که از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. بسیاری از فروشندگان در این مرحله ضعیف عمل می‌کنند و مشتریان از آنها خرید نمی‌کنند. برای نهایی‌سازی، فروشنده باید به چند تکنیک آشنا باشد. بعضی از فروشندگان هم بسیار سریع به سراغ این مرحله می‌آیند و قیمت این محصول را زود به مشتری بیان می‌کنند.

همیشه بگذارید مشتری قیمت محصول را از شما طلب کند و بدانید که اگر مشتری از شما قیمت یک محصول را پرسید آنگاه یعنی او نیازمند آن است که شما اطلاعات بیشتری را به او انتقال دهید.

امروزه تمامی مشتریان خاطرات تلخ حداقل یک خرید نا موفق را از فروشندگان سنتی و یا کالاهای بی­کیفیت  قدیمی دارند. سعی کنید که مشتری را برای امتحان کردن محصول خود دعوت نمایید. این آسان­ترین راه برای خاتمه فروش است.